THE BIG 5 – KULTURBRUGERE

victorien-ameline-EiXGlD3hmHQ-unsplash
LinkedIn

Odenses 5 største kulturinstitutioner: Odense Teater, Odense Symfoniorkester, Brandts, Danmarks Jernbanemuseum og Odense Bys Museer besluttede sig for at gå sammen om en stor kvantitativ brugerundersøgelse. Projektet blev også støttet af Odense Kommune. De ville vide mere om, hvor godt fynboerne kendte til kulturinstitutionerne, hvor meget de brugte dem, hvad de kendte dem for, og hvorfor de ikke brugte dem i et større omfang. De ville også gerne have segmenteret både brugere og ikke-brugere med Culture Segments, for at kunne styrke både deres kommunikation med brugerne, men også for at finde ud af, hvad der skulle udvikles af nye målrettede tiltag for at styrke relationen til fynboerne.

Vi udarbejdede en fælles rapport og en rapport til hver kulturinstitution. Og ikke overraskende var den væsentligste grund til at besøge kulturinstitutionerne, at gæsterne gerne ville underholdes skarpt forfulgt af ønsket om ”at udvide min kulturelle horisont”. Undersøgelsen gav masser af input til hvilke initiativer udenom selve den indholdsmæssige del, der er vigtig, herunder pegede den på, at mange søgte et tæt fællesskab med den enkelte kulturinstitution, eksempelvis i form af et klubmedlemsskab. De 5 kulturinstitutioner arbejder nu med at få undersøgelsens resultater omsat til strategiske satsninger.

Vi har været rigtig glade for dette samarbejde, da det har vist, at der er en stor styrke i at gå sammen om denne typer undersøgelser, der for den enkelte kulturinstitution kan være en stor mundfuld økonomisk. Ved at gå sammen, sker der også en rigtig god erfaringsudveksling og ideer til fælles satsninger undervejs i forløbet.