NATIONALMUSEET

LinkedIn

I sommeren 2018 besluttede Nationalmuseet at igangsætte en større indsats for at nå ud til ”ikke-brugerne”. Projektets mål var at sætte skub i antallet af besøgende samt at eksperimentere med nye typer formidling af museets indhold og forskning. Det resulterede i et innovationsprojekt, hvor vi sammen med Nationalmuseet tilrettelagde et forløb med et hold nøje udvalgte innovationsfolk, der skulle komme med idéer til, hvordan museet kunne transformere sig til at møde fremtiden. Holdet bestod af folk inden for spil og gaming, forfattere, læringseksperter, fremtidsforskere, virtual reality, iværksættere o.lign. Og en væsentlig del af opgaven foregik i Sanne Salomonsens gamle tourbus, der kørte os rundt i landet til de skarpeste steder inden for moderne museumsformidling.

Arbejdet resulterede i 23 ”greb” til ny og anderledes formidling til gæster, der ikke er vant til at bruge museer regelmæssigt – fokus var på inddragelse, indlevelse, sanselighed og både high tech og high touch. De 23 greb blev efterfølgende omdrejningspunktet for et seminar med medarbejderne på Nationalmuseet som inspiration til det videre arbejde med at skabe innovation i formidlingen.