RasmussenNordic

REALDANIA & 5 STORE DANSKE MUSEER

Sådan gør du dit museum til en bedre forretning

Hvordan får museerne en sundere økonomi i deres publikumsinitiativer? Det ville Nationalmuseet, Statens Museum for Kunst, Statens Naturhistoriske Museum, Museum Sydøstdanmark og  Nordjyllands Historiske Museum gerne undersøge og derfor indgik de i et samarbejde med RasmussenNordic, for at analysere museernes nuværende udfordringer og facilitere en proces med at skabe værktøjer og anbefalinger, som kunne gøre op med disse udfordringer. Målet var både at optimere på organisationernes arbejdsprocesser, men også sikre at værdiskabelsen i oplevelserne overfor publikum blev garanteret. Samtidig ønskede man en række økonomiske målepunkter, som kunne gøre det nemmere at sammenligne på tværs af museerne, så deling af successer og læringer bliver nemmere. 

Museerne deltog alle i et grundigt arbejde med at kigge ned i alle lag af organisationen i en serie interviews med ledere og medarbejdere. Alle fremlagde egne cases med planlægning, udvikling og budgettering af events og udstillinger. 

Til sidst faciliterede RasmussenNordic en værktøjsproces sammen med alle museerne, som gav løsninger, der nemt kan implementeres af museer generelt for at højne forretningsudviklingen på museerne. 

Du kan læse den gratis håndbog, vi skrev på baggrund af projektet: Sådan gør du dit museum til en bedre forretning – en håndbog med 5 anbefalinger og 10 værktøjer under vores udgivelser >